reklama

Kde sa vzali ventilované/vyhrievané sedadlá?

Pokiaľ patríš medzi vodičov, určite si už narazil na termín ventilované a vyhrievané sedadlá. Čoraz častejšie ich začíname objavovať aj vo vozidlách nižšej triedy. Kde sa ale zobrali? Za oboma stojí jedna jediná značka.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Vyhrievané sedadlá

Začneme vyhrievanými sedačkami. Tie už nie sú niším špeciálnym a v príplatkovej výbave ich nájdeme aj pri tých najlacnejších vozidlách. Vyhrievané sedačky tu máme už dlhé roky. Po prvý krát s nimi ešte v roku 1972 prišiel švédsky SAAB vo svojom modeli 99. Píšu teda poriadne dlhú históriu. U nás tento pojem vznikol až niekedy začiatkom 90-tých rokov, kedy sa k nám začali vo veľkom dovážať nové vozidlá, nových značiek. Inde boli vyhrievané sedadlá v móde už počas 80-tých rokov. 

Možno by si nebol povedal, no tento komfort v zime zabezpečovala už aj Škoda Felícia vo výbave Laurin and Klement. Okrem vyhrievaných sedadiel sme tu našli napríklad aj kožené čalúnenie, ktoré bolo špeciálne pri tomto vozidle veľmi ojedinelé. Nešlo totiž práve o "najluxusnejšie" auto. Bol to vždy skôr ľudový model, ktorý však priniesol veľmi komfortnú verziu. Časom sa už z týchto sedačiek stal akýsi štandard. Revolúciu ale v tomto smere priniesli práve Švédi.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo sa týka tepelného komfortu ako takého, dnes už sa rozšíril na celkom inú úroveň. Pri niektorých nových autách sú vyhrievané sedačky štandardom a výrobcovia ich navyše veľmi radi kombinujú aj s inými prvkami komfortnej výbavy. Už v bežných automobiloch sú preto dostupné napríklad vyhrievané kožené volanty. Výrobcovia najluxusnejších automobilov ponúkajú dokonca aj vyhrievané lakťové opierky. V tomto smere je teda vodič, jeho spolujazdec a tiež pasažieri na zadných sedadlách maximálne rozmaznávaný.

SAAB 99 predstavený ešte v roku 1972 mal ako prvý sériovo vyrábaný automobil vyhrievané sedadlá. Pri zapnutom motore sa automaticky spustili ak klesla ich teplota pod 15 stupňom. Vyhrievanie fungovalo až do 28 stupňov, kedy sa zase vyplo.
SAAB 99 predstavený ešte v roku 1972 mal ako prvý sériovo vyrábaný automobil vyhrievané sedadlá. Pri zapnutom motore sa automaticky spustili ak klesla ich teplota pod 15 stupňom. Vyhrievanie fungovalo až do 28 stupňov, kedy sa zase vyplo. (zdroj: wikipedia)

Ventilované sedadlá

O rozmaznávaní toho ešte trochu napíšeme. Ak totižto považuješ samotné vyhrievané sedadlá za akýsi "prílišný luxus", možno si neobjavil čaro tých ventilovaných. Ich princíp spočíva v perforovanej koži alebo látke (Ford kedysi ponúkal ventiláciu aj látkových sedadiel). Práve riešenie od Fordu ale nebolo príliš šťastné. Takáto výbava je síce v aute veľmi príjemná, avšak v tomto prípade ju človek skoro vôbec nepotrebuje. Chladenie sedačiek je dôležité predovšetkým počas horúcich letných dní, kedy môže byť koža až tak nepríjemne horúca, že sa na nej človek popáli (predovšetkým pri vozidlách s panoramatickým strešným oknom). Inými slovami, bez spustenej klimatizácie na niekoľko minút sa vo vozidle nedá existovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stlačíme tlačidlo a o pár sekúnd je o komfort postarané. Prišiel s ňou taktiež SAAB. Bolo to ale neskôr, koncom 90-tých rokov. Konkrétne v roku 1997 v modeli 9-5. Netrvalo ale dlho a ventilátory v sedačkách odkukal napríklad aj Mercedes-Benz, ktorý ich už v roku 1998 ponúkal vo svojej revolučnej S-klasse. Rovnako tak sa začali objavovať aj v modeli E. O pár rokov neskôr prišlo s technológiou aj BMW a taktiež Audi. Ventilované sedačky boli v tomto období len výsadou tých najdrahších automobilov. Taktiež nejde o najlacnejší príplatok. V dnešnej dobe sme ale svedkami toho, že sa dostávajú vo veľkom aj do vozidiel nižšej triedy. Napríklad ich priniesla už minulá generácia Škody Superb. Aj to je ale stále "relatívne" luxusné vozidlo. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Posledné roky sme sa však stretli s takýmito sedadlami aj vo vozidlách ako napríklad Hyundai i30 či Kia Sportage. Samozrejme tu nie sú ani zďaleka v štandarde. Tieto autá už ale vo veľkom ponúkajú v lepšej výbave napríklad všetky 4 vyhrievané sedadlá a pokiaľ je majiteľ ochotný priplatiť za najdrahšie verzie, dostane aj spomínané chladenie na chrbát. 

SAAB priniesol s modelom 9-5 revolúciu aj v prípade ventilovaných sedadiel. Bolo to už v roku 1997 a predbehol tým Mercedes-Benz, BMW a taktiež Audi!
SAAB priniesol s modelom 9-5 revolúciu aj v prípade ventilovaných sedadiel. Bolo to už v roku 1997 a predbehol tým Mercedes-Benz, BMW a taktiež Audi! (zdroj: autobazar.eu)

Je to ale potrebné?

Odpoveď na túto otázku je diskutabilná. Niekto môže namietať, že niečo takéto v aute nepotrebuje a zbytočne to predraží kúpnu cenu, druhý môže zase povedať, že pokiaľ si už kúpil dané auto, chcel by v ňom mať určitý komfort. Zatiaľ sa ale nestretávame s niečim takým, že by bol tento príplatok súčasťou štandardnej výbavy. Ten kto si ho prikúpi si aj dobre rozmyslí, za čo chce dať svoje peniaze a ak niekto veľa cestuje a auto je pre neho tak trochu "druhý domov", prečo nie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Pri mnohých vozidlách je možné vyhrievanie kombinovať s chladením. Do chrbta vám tým pádom prúdi zohriaty vzduch čo je mimoriadne príjemné najmä v zimných mesiacoch.
Pri mnohých vozidlách je možné vyhrievanie kombinovať s chladením. Do chrbta vám tým pádom prúdi zohriaty vzduch čo je mimoriadne príjemné najmä v zimných mesiacoch. (zdroj: Kia)
Róbert Hallon

Róbert Hallon

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som zakladateľ portálu www.svetapple.sk, medzi moje záľuby patria autá, dizajn či spoločnosť Apple. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu