Ako na marketing?

Autor: Róbert Hallon | 10.10.2017 o 17:26 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  140x

Marketing je perfektná vec, pomocou ktorej môžeš vyzdvihnúť to, čo práve robíš. Ako na to? Skúsim ti ukázať niekoľko základov, ktoré som sa naučil počas tvorby vlastného projektu. 

So slovíčkom "marketing" sa už určite stretol každý jeden z nás. Je prakticky všade okolo nás a jeho nepresná definícia môže byť aj reklama. Je to skrátka spôsob akým prezentujeme naše firmy, projekty či produkty. Prečítaj si niekoľko zásadných vecí, ktoré pri marketingu nesmú chýbať a dokážeš si ho spraviť aj ty sám (prípadne za pomoci niekoho iného). Chce to len trochu odvahy a odhodlania. 

Logo

Začneme niečim, na čo príliš veľa ľudí zabúda a žiaľ, ukazuje sa to aj na výsledku ich prezentácie. Nechcem byť zlý ale pokiaľ si človek, ktorý nikdy s grafikou nerobil, vytvorí vlastné logo, poväčšine to vyzerá veľmi zle a navyše si nedokáže urobiť zvyšok grafiky, ktorá je rovnako dôležitá. Ja odporúčam do tejto oblasti investovať. Ako sa hovorí obal predáva a práve na obale je 90% úspechu perfektná, najlepšie minimalistická grafika. 

Existujú stovky príkladov, kedy mala firma dobrý produkt, ale predávať sa začal až potom, ako si ho zobral pod krídla nejaký šikovný grafický dizajnér. Veľa krát sú tieto veci zbytočne komplikované či prekombinované. Treba sa pozrieť na tie najznámejšie firmy na svete ako napríklad Apple, Microsoft, FedEX, Amazon, MasterCard a podobne. Vždy je logo veľmi dobre čitateľné a obsahuje minimálny počet prebytočných prvkov. Nepísané pravidlo je dokonca aj také, že dobré logo by mal vedieť nakresliť ktokoľvek. V tomto prípade si ale dovolím mierne nesúhlasiť, veď skús si sím nakresliť logo Applu či inej spoločnosti. 

CI

Nejde tu však iba o logo. Je tu rovnako dôležitá vec, ktorá vzniká popri logu a to je korporátna identita (skratka CI = Corporate identity). Je to vlastne všetko, čím sa po grafickej stránke môže prezentovať firma. Hovoríme napríklad o vizitkách, rôznych brožúrkach či papieroch, ale aj napríklad o polepoch na autách, webových stránkach, darčekových predmetoch a podobne. Skrátka všade, kde sa teoreticky dá použiť spomínané logo. Ak si teda dáš ku niekomu spraviť komplet logo a opýta sa ťa na korporátnu identitu, určite daj tomu šancu, je to jednorázová investícia a ľudia si ťa vďaka tomu ešte lepšie všimnú.

Napokon už len dodám (to ale platí asi úplne pri všetkom), určite sa nesnaž na logu šetriť. Tým, že ho niekto ponúka za 20€ len kazí trh a reálna hodnota nie je ani zďaleka taká ako pri logu, ktoré stojí či už 150-1000€ (samozrejme, ceny sa líšia od toho, u koho si dáš logo spraviť). Tieto logá už majú aj nejakú hlavu a pätu, no hlavne majú myšlienku a na tú je najdôležitejšie prísť. Niekto, kto vezme 20€ skrátka nemá čas na to, aby sa jej hlbšie venoval, študoval ju a podal kvalitný výsledok. Takýto človek urobí len jednoduchú grafiku aby sa vôbec uživil.

Web

Dôležité je pri každom produkte, firme, projekte alebo aj službe najmä to, aby o tebe ľudia vedeli. Je veľmi nepravdepodobné, že sa ti niečo rozbehne z ničoho nič, pokiaľ si nedáš záležať na propagácií cez internet. Tým nemyslíme len webovú stránku ale aj sociálne média, ktoré sú veľmi dôležité a na to aby si sa dostal niekam omnoho rýchlejšie, ich skrátka musíš vedieť používať. 

Web si asi sám neurobíš, avšak existujú nástroje, ktoré by ti s tým vedeli pomôcť. Je to napríklad WordPress, v ktorom sa dá pomocou rôznych šablón vytvoriť web možno aj do 100€. Rátaj však minimálne z troj či štvornásobnou sumou, pokiaľ chceš, aby to aj nejako vyzeralo a zavoláš si niekoho, kto sa do toho vyzná (dobrý web aj cez WordPress môže stáť pokojne aj vyše tisíc eur. To sa tu už ale bavíme o rozsiahlejších webových stránkach). 

Akonáhle máš svoju stránku hotovú, je na čase postarať sa o kľúčové slová a celkové SEO. Je to niečo, vďaka čomu ťa bude Google dávať vo vyhľadávaní do popredia. Sám to ale rovnako nezvládneš. Budeš potrebovať pomoc a tá bude stať tiež niekoľko stoviek eur. Taktiež môžeš využiť napríklad Adsense, čo je spôsob propagácie tvojho webu na iných webových stránkach pomocou Google reklamy. Je to jednoduché a pokiaľ zvládneš všetko dobre nastaviť, tak aj veľmi efektívne. 

Sociálne siete

Web stránka stránka je za nami, poďme na sociálne siete. Na miesto, kde sa môže ukázať tvoja skutočná kreativita. Je to skrátka spôsob propagácie medzi ľuďmi a v súčasnosti je asi najpopulárnejší. Najlepšie je propagovať napríklad cez Facebook, Instagram či YouTube. Práve tu sa skrýva asi najviac možností a používateľov.

Facebook, je najznámejšia sociálna sieť súčastnosti a taktiež je aj najpoužívanejšia. Môžeš tu robiť prakticky čokoľvek od živých videí až po pridávanie článkov. Vybudovať si tu svoje vlastné publikum je extrémne dôležité a môže to byť pre teba zaujímavé. Pomocou Facebooku nemusíš len informovať o novinkách ale môžeš robiť napríklad aj rôzne súčaže, ponúkať zľavy a podobne. Je toho strašne veľa, otázne je len, či to dokážeš využiť. Neboj sa tiež investovať. Reklama tu funguje podobne ako pri Adsense. Pokiaľ ju dobre nastavíš, o tvoju stránku bude záujem a to znamená aj záujem o tvoj produkt. Nezabúdaj však, že algoritmus Facebooku je extrémne komplikovaný. Bude ti umelo znižovať dosah na príspevkoch a podobne. Treba si na to len zvyknúť a naučiť sa to používať. Sám mám bohaté skúsenosti pri mojej webovej stránke. Chvíľu trvá kým "sa do toho dostaneš".

Druhá sociálna sieť je už iba o fotkách a videách a volá sa Instagram. Opäť si tu vytváraš určité publikum a následne sa oň staráš vďaka kvalitným fotkám či videám. Medzi môj zatiaľ najväčší Instagram patrí #zachytene_na_iPhone. Je to samozrejme opäť veľa práce. Publikum si môžeš vyhľadávať tak, že sleduješ ostatných a oni následne môžu začať sledovať teba. Dôležitá je ale kvalita. Snaž sa mať čo najzaujímavejšie a najkrajšie zábery a možno sa na teba usmeje šťastie. Taktiež tu je možnosť MyDay. Je to fotka či video, ktoré sa používateľom zobrazuje 24 hodín a v dnešnej dobe ide o zaujímavý spôsob prezentácie nejednej spoločnosti. 

Ono to možno nie je sociálna sieť ale video-obsah je dnes extrémne dôležitý. Ak máš na to vlohy a dokážeš spracovať zaujímavé a pútavé video prezentujúce teba, tvoju značku, produkt či firmu, určite nemáš na čo čakať. Ľudia majú radi takýto obsah, lebo pozerať sa na video je omnoho pohodlnejšie ako čítať text. Je to možno trošku zvrátene ale žiaľ je to pravda. Tak isto aj tu máš široké možnosti reklamy. Stačí si len vybrať. 

Ty sám

Odovzdal som ti svoje základné a (veľmi stručne povedané) skúsenosti, ktoré som sa počas štyroch rokov naučil pri budovaní môjho internetového magazínu. Nie je to ani zďaleka také ľahké ako si mnohí myslia ale pokiaľ je človek presvedčený, že vie, čo vlastne robí, určite to nie je nemožné. Presvedčil som sa o tom za posledné roky a som sám sebe príkladom, že výhovorky neexistujú. Ak sa niečo stane a ty si to dokážeš vždy ospravedlniť, je veľmi nepravdepodobné, že sa niekam dostaneš. To samozrejme neplatí len pri marketingu ale aj pri akomkoľvek biznise. Dôležité je aby si dal do toho všetko, obetoval čas, riskoval investície (všetko samozrejme s rozumom), no hlavne veril myšlienke, ktorú sám presadzuješ. Potom to bude mať naozaj zmysel a tvoja snaha sa stretne s úspechom.

Marketing vie byť poriadne náročný a všetky tieto veci, ktoré som vymenoval vyššie určite sám nezvládneš. Neskôr to ale môže byť zábava. Vymýšľať marketingové stratégie pre tvoju vlastnú firmu či produkt je skrátka niečo kreatívne a ľahko tak prídeš opäť k niečomu novému a individuálnemu. Je to teda len o tebe. Ak ťa môj blog zaujal odporúčam naštudovať si o jeho jednotlivých častiach čosi viac. Snažil som sa písať čo najjednoduchšie, aby to pochopil aj úplný laik avšak niektoré veci si vyžadujú hlbšie chápanie. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

V pozadí detvianskej kauzy sa objavuje Kotleba a spravodajcovia

Firma z Bránikovho blogu robila čistky.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Ako si nevidiaci dokáže uvariť kávu... a nevyliať

S čím všetkým sa musí nevidiaci vysporiadať.

Sĺpček Zuzany Kepplovej

Čo by mal Šefčovič pochopiť

Veru, nie sme ako Španieli.


Už ste čítali?